در آستانه نبرد بزرگ چقدر اذهان عمومی آماده شده‌اند؟

جهان و به طور اخصّ منطقه غرب آسیا ، به زودی آبستن تحولات عظیمی خواهد بود که قطعا جمهوری اسلامی ایران نقشی محوری در آن ایفا خواهد کرد. آماده سازی ملت برای قبول چنین نقش مستلزم ، اجرای هماهنگ راهبرد تدوین شده است ، تا در موعد مقرر ، کشور با یک شوک غافلگیرانه روبرو نشود...

  این گزاره ، بخشی از فرمایشات فرمانده کل قوا در در دانشگاه علوم دریایی امام خمینی(ره) نوشهر است که روز هشتم مهر ماه سال جاری ایراد شده بود. دعوت عام از جوانان برای آمادگی.


آماده باش عامّ
«جوانهای عزیز! بدانید که عرصه‌ شرف، عرصه‌ عظمت، عرصه‌ هویّت اسلامی و ایرانی عرصه‌ای است که در آن شجاعت لازم است، فداکاری لازم است، دانش لازم است، ایمان عمیق لازم است؛ خودتان را آماده کنید؛ همه‌ جوانها مخاطب این حرفند ، امّا شما جوانهای عزیز ما در نیروهای مسلّح از جهتی بیش از دیگران مورد خطاب هستید؛ باید خودتان را آماده کنید. حِصن (پناهگاه) باشید به معنای واقعی کلمه؛ همان‌طور که در این شعری که خواندید، و اشاره کردید به اینکه نیروهای مسلّح حصن و حصار هستند، باروی(جانپناه) کشور و ملّت هستند؛ به معنای واقعی کلمه باروی کشور باشید » 

این گزاره ، بخشی از فرمایشات فرمانده کل قوا در در دانشگاه علوم دریایی امام خمینی(ره) نوشهر است که روز هشتم مهر ماه سال جاری ایراد شده بود. دعوت عام از جوانان برای آمادگی ، مسئله ای بود که برای اولین بار از سوی مقام معظم رهبری طرح می شد ودر آن روز یا مورد توجه کسی قرار نگرفت و یا آنکه از آن تحت عنوانِ دعوت به آمادگی عام تعبیر شد که عموما از سوی ایشان مطرح می شود.

تکرار آماده‌باش
۹ روز بعد و به دنبال شهادت سردار همدانی در سوریه ،‌ سرلشکر محمد علی جعفری فرمانده کل سپاه روز ۱۷ مهر ماه ، در مراسم استقبال از پیکر وی که در پایگاه قدر سپاه برگزار شده بود در جمع خبرنگاران با ادبیات مشابهی دعوت عام مقام معظم رهبری را تکرار کرد وگفت: «باید همیشه در جبهه مقابله با ظلم و باطل آماده باشیم. صبر ما زیاد است و مردم ما به راهی که میروند معتقند. شهادت در این راه اجری است که خدا نصیب انسان می کند. جوانان ما باید خودشان را در این صحنه برای حضور طولانی آماده کنند.» 

بر شمار مستشاران خود در سوریه افزوده‌ایم
درحالی این بار سخنان فرمانده سپاه پاسداران در حال و هوای شهادت سردار همدانی به طور گسترده ای برجسته شد که روز یکشنبه سوم آبان ماه سال جاری ،‌سردار سرتیپ دوم پاسدار رمضان شریف مسئول روابط عمومی کل سپاه، با اشاره به شهادت تعدادی از پاسداران سرافراز انقلاب اسلامی و مدافعین حرم در سوریه و در عرصه‌ مأموریت‌های مستشاری در کمک به ارتش و بسیج مردمی این کشور برای مقابله با تروریست‌های تکفیری گفت: «در پی دور جدید تحولات میدانی در مناطق مختلف سوریه و پیروزی اخیر جبهه مقاومت اسلامی در مقابله با گروه‌های تروریستی تکفیری، متناسب با نیازها، شاهد افزایش نیروهای مستشاری ایران در این کشور هستیم.» 

همان روز حسین امیرعبداللهیان معاون عربی و آفریقای وزیر امور خارجه نیز در این رابطه گفت: «ارتش سوریه اکنون عملیات آفندی زمینی را آغاز کرده است و مستشاران نظامی ایرانی نیز فقط در زمینه مبارزه با تروریسم، مشورت می‌دهند. درحالی که مبارزه ارتش سوریه با تروریست‌ها ادامه دارد، ما بر شمار مستشاران خود در سوریه افزوده‌ایم و هدف ما، فقط مبارزه با تروریسم در آن کشور است.» 

آیا ملت برای آغاز تحول بزرگ آماده‌اند؟!
درحالی نهاد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران برای اولین بار خبر از افزایش تعداد مستشاران نظامی در سوریه می دهند که روند حاکم بر میدان نبرد نیز بر افزایش نقش فرماندهی جمهوری اسلامی ایران در میدان نبرد دلالت دارد و برخی منابع آگاه به یالثارات می گویند ، سردار همدانی وظیفه اجرای طرح تثبیت زمین در سوریه را بر عهده داشته که بار اجرای آن ، بر عهده حداقل۱۰هزار نیروی ایرانی قرار دارد و البته همچنان به قوّت خود باقی است.

پیش از این گزارش۷۹۵ یالثارات با عنوان «زمان تعیین تکلیف فرا رسیده است» و منتشر شده در روز چهارشنبه۳۰ اردیبهشت ماه سال جاری منتشر شد ، هشدار داده بود که جمهوری اسلامی ایران باید تغییرات اساسی در راهبرد خود برای اداره میدان نبرد در سوریه ایجاد کند و برای اجرای یک ضد راهبرد در روی زمین ، نیروی زمینی پیادهِ غیر مکانیزه انبوه در خاک سوریه مستقر سازد تا حداقل قادر به حفظ کریدور حیاتی ، دمشق تا لاذقیه و طرطوس و لبنان باشد. 

در آن گزارش برآورد شد که برای اجرای چنین راهبردی ، حداقل نیاز به استقرار۵۰ هزار نیروی زمینی است که با توجه به سرعت رخداد ها و وخامت وضعیت جبهه نبرد باید تصمیم عاجلی درباره انتقال آن اتخاذ نمود. درحالی عملا به سمت اجرای چنین راهبردی حرکت می کنیم که به نظر می رسد با مشارکت فعال تر نیروهای اعزام شده به جبهه نبرد ، می بایست سایر دستگاه های ذیربط نظیر رسانه ملی اذهان عمومی جامعه برای رویارویی با چنین فضایی را آماده کنند. 

هرگونه ناهماهنگی بین دستگاه های حکومتی در جمهوری اسلامی ایران و عدم پی جویی راهبرد تدوین شده توسط آنان ، خسارات جبران ناپذیری در بنیه دفاعی و رزمی درگیر نبرد ایجاد خواهد کرد. اما به نظر می رسد جهان و به طور اخصّ منطقه غرب آسیا ، به زودی آبستن تحولات عظیمی خواهد بود که قطعا جمهوری اسلامی ایران نقشی محوری در آن ایفا خواهد کرد. آماده سازی ملت برای قبول چنین نقش مستلزم ، اجرای هماهنگ راهبرد تدوین شده است ، تا در موعد مقرر ، کشور با یک شوک غافلگیرانه روبرو نشود. به نظر می رسد ایام محرم و صفر زمان مناسبی برای آغاز پرشتاب تبلیغات مبتنی بر اجرای چنین راهبرد بزرگی است که خواه ناخواه به زودی خود را در وسط میدان عملیات مرتبط با آن خواهیم دید.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.