معاون عملیات نیروی دریایی ارتش: امنیت تعطیل‌بردار نیست + ایران اسلامی در اوج اقتدار است

به گزارش میثاق نیوز و روابط عمومی ارتش، امیر دریادار دوم غلامرضا طحانی، معاون عملیات نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در گفتو گو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره تأثیر اجرای رزمایش‌های مختلف نیروی دریایی ارتش در سال‌های اخیر اظهار داشت:  امنیت تعطیل‌بردار نیست. شمال اقیانوس هند بین سه تنگه راهبردی از پنج تنگه راهبردی دنیا قرار دارد و در حقیقت انرژی دنیا را احاطه کرده است و با توجه به تردد شناور‌های تجاری و نفتکش در این منطقه حساس، ضرورت برقراری امنیت تجارت دریایی را دو چندان می‌کند.

پیام رزمایش‌های ایران دعوت کشور‌های منطقه به صلح است  
وی ادامه داد: پیام همه رزمایش‌های جمهوری اسلامی ایران برای دوستان صلح و دوستی و دعوت از کشور‌های منطقه برای همکاری و مشارکت مسئولانه برای تأمین امنیت منطقه بوده است. با توجه به اینکه ۴۲ سال از پیروزی انقلاب اسلامی ایران می‌گذرد و با وجود تحریم‌های همه جانبه قدرت‌های استکباری علیه کشورمان؛ امروز ایران اسلامی در اوج اقتدار و بالندگی و شکوفایی است. در خصوص اهمیت انجام رزمایش‌های مرکب دریایی با سایر کشور‌ها؛ هر کشوری که نیروی دریایی با قابلیت آب‌های آبی اقیانوسی دارد که به آن می‌گویند ظرفیت‌هایش را برای دستیابی به امنیت جمعی به اشتراک می‌گذارد.
امیر دریادار دوم طحانی گفت: نیرو‌های دریایی ایران متشکل نیروی دریایی ارتش  ارتش و نیروی دریایی سپاه، کشور‌های روسیه و چین این قابلیت را دارند که امتیازهایشان را برای برقراری امنیت جمعی در اقیانوس‌ها و دریا‌های آزاد به اشتراک بگذارند. اسم رزمایش مرکب دریایی که در بهمن ماه سال ۱۳۹۸ در شمال اقیانوس هند و با حضور کشور‌های مذکور انجام شد، کمربند امنیت دریایی بود؛ یعنی ما یک رزمایش مرکب دریایی را با محتوای ایجاد یک کمربند امن در دریای آزاد برای حمایت از آزادی دریانوردی و حرکت آزادانه کشتی تجاری تمرین کردیم. این رزمایش به نوعی برای جلوگیری از ایجاد کانون ناامنی هدایت شده توسط استکبار جهانی طرح ریزی و اجرا شد. این رزمایش در سال ۱۳۹۹ به علت شیوع بیماری کرونا فقط با حضور جمهوری اسلامی ایران و روسیه در منطقه شمال اقیانوس هند انجام شد.
نیروی دریایی ارتش همواره یکی از پایه‌های اصلی قدرت دریایی کشور بوده است
معاون عملیات نیروی دریایی ارتش درباره وضعیت و توان دریایی جمهوری اسلامی ایران برای استفاده از ظرفیت‌های دریایی در گام دوم انقلاب، تصریح کرد: دریا‌ها همواره پتانسیل ایجاد پل دوستی و ظرفیت پیوند دهنده ملت‌ها را داشته و دارند. نیروی دریایی ارتش همواره یکی از پایه‌های اصلی قدرت دریایی کشور بوده است. در طی یک دهه گذشته و با توجه به نگاه عمیق دریایی فرماندهی معظم کل قوا به نیروی دریایی ارتش و همچنین پیگیری سلسله مراتب در خصوص توسعه نیروی دریایی، نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با استفاده از نیروی عملیاتی و استراتژیکی خود، قدرت دریایی ایران را تحت تأثیر قرار داده است. انجام نقش‌های نظامی و حمایتی مبنای قدرت سخت در عرصه‌های دریایی پیرامونی کشور و همچنین با توسعه حوزه مسئولیتی تا آب‌های دوردست؛ نداجا را به عنوان یک نیروی دریایی راهبردی در دریا‌های دورتر مطرح ساخته است.
وی افزود: جمهوری اسلامی ایران از جمله کشور‌هایی است که دارای موقعیت دریایی مناسبی بوده و می‌تواند از این موقعیت دریایی جهت اعمال قدرت دریایی استفاده نماید. کشورمان در شمال کشور با واقع شدن در سواحل جنوبی دریای خزر و همچنین در جنوب کشور با مشرف بودن بر دریای خلیج فارس و دریای عمان و به خصوص تنگه استراتژیک هرمز، موقعیت دریایی بسیار حساس و راهبردی دارد که می‌تواند علاوه بر برخورداری از مزایای اقتصادی و بهره‌مندی از دریانوردی تجاری، با تعریف نیروی دریایی کارآمد و راهبردی از مزیت‌های یک نیروی دریایی قدرتمند و با تفکر اقیانوسی برخوردار شود.
جمهوری اسلامی ایران باید یک راهبرد مؤثر را برای توسعه نیروی دریایی ترسیم کند
معاون عملیات نیروی دریایی ارتش گفت: امروزه آرایش و توان نیروی نظامی رقبای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای ایران به گونه‌ای است که می‌توانند از سمت و سوی دریا تهدیداتی را برای کشورمان به وجود آورند، لذا جمهوری اسلامی ایران باید یک راهبرد مؤثر را برای توسعه نیروی دریایی ترسیم کند تا بتواند هم تهدیدات نظامی را از خود دور کند و هم بتواند در راستای شکوفایی اقتصادی خود مورد استفاده قرار دهد.
امیر دریادار دوم طحانی اظهار کرد: گام اول انقلاب، گام تثبیت انقلاب بود و امروز در گام دوم، گام تمدن‌سازی و الهام بخشی جهانی، با قدرت در حال پیش روی است. انگیزه بالای نسل جدید نیروی دریایی قادر است از هر امکان و ظرفیتی، توانایی‌هایی نو و ارزشمند بیافریند و هر ناممکنی را ممکن سازند. تجهیزات به روز و فناوری‌های جدید در نیروی دریایی راهبردی ارتش مرهون تلاش شبانه‌روزی نخبگان، دانشمندان، مهندسان و صنعتگرانی است که در مجموعه نیروی دریایی ارتش، وزارت دفاع و سایر مراکز علمی، صنعتی و دانشگاهی کشور تلاش می‌کنند.
وی ادامه داد: ظرفیت‌های عظیم گذرگاهی، انرژی، دسترسی به دریا‌های ارزشمند منطقه نشان می‌دهد ایران اسلامی در مرکز کانون قدرت آفرین و تمدن سازی جهان قرار دارد و نیروی دریایی ارتش محور این تلاش‌ها است. امروز با اعزام ناوگروه‌های پیوسته به اقصی نقاط دنیا، شاهد نشانه‌ها و زبانه‌های امتداد این حرکت امیدآفرین به جغرافیا‌های مختلف جهان هستیم. ان‌شاءالله احیای تمدن شرق با محوریت جمهوری اسلامی ایران رقم خواهد خورد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.