روسیه و عربستان برای حل سیاسی بحران سوریه به توافق رسیدند.

 وزرای خارجه روسیه و عربستان در کنفرانس خبری مشترک بر لزوم افزایش تلاش‌ها در مبارزه با تروریسم و حل سیاسی بحران سوریه تاکید کردند. سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در این کنفرانس خبری اعلام کرد که با همتای عربستانی خود در خصوص اوضاع سوریه گفتگو کرده است.
وزیر خارجه روسیه خاطرنشان کرد: درباره بحران سوریه توافق کردیم که باید راه‌های لازم‌الاجرا برای ازسرگیری مذاکرات دولت اسد و مخالفان سوری تحت نظارت فرستاده سازمان ملل به سوریه ادامه یابد. وزیر خارجه روسیه اظهار داشت: ما در خصوص سوریه توافق کامل داریم و اختلافات تنها به نحوه اجرای توافقنامه ژنو – ۱ مربوط است. البته سرنوشت بشار اسد نیز همچنان یکی از نقاط اختلاف مسکو و ریاض است. لاوروف در ادامه با اشاره به همکاری مسکو و ریاض برای مقابله با تروریسم در سوریه تاکید کرد هر دو کشور معتقدند مشارکت ارتش سوریه در این خصوص ضروری است. 

 
وزیر خارجه عربستان نیز گفت: درباره موضوع سوریه که یکی از پرونده‌های خاورمیانه است صحبت و تاکید کردیم که موضع عربستان در قبال سوریه تغییرناپذیر است و ما خواهان حل سیاسی بحران سوریه براساس توافقنامه ژنو – ۱ هستیم. عادل الجبیر با طرح این ادعا که اسد جایی در آینده سوریه ندارد، تاکید کرد: باید موسسات دولتی پس از دوران بشار اسد حفظ شود. وزیر خارجه عربستان همچنین بر اهمیت متحد کردن مخالفان سوری برای حل سیاسی بحران این کشور با اتکا به توافقنامه ژنو – ۱ تاکید کرد. وزیر خارجه عربستان در ادامه مدعی شد بشار اسد خود بخشی از بحران سوریه است نه راه‌حل. این مقام عربستانی با تاکید بر اینکه موضع کشورش در مورد بحران سوریه تغییر نخواهد کرد اظهار داشت: راه‌حل این بحران باید مسالمت‌آمیز و بر اساس قطعنامه‌های ژنو باشد.
در این حال وزارت خارجه آمریکا بر ادامه تلاش‌های این کشور با همکاری عربستان و روسیه برای حل بحران سوریه تاکید و اعلام کرد دیدارهای وزرای خارجه سه کشور در این رابطه ادامه خواهد داشت. جان کربی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در جمع خبرنگاران از ادامه مذاکرات وزرای خارجه آمریکا، روسیه و عربستان برای حل سیاسی بحران سوریه خبر داد و با اشاره به اینکه نشست اول سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه و جان کری، وزیر خارجه آمریکا و عادل الجبیر همتای عربستانی آنها در دوحه بسیار مهم بوده است، گفت که اطلاعی از زمان و تاریخ دقیق مذکرات بعدی این وزرا ندارد اما می‌داند آنها برای انجام دیدارهای مشترک به توافق رسیده‌اند.
از طرفی «میخائیل بوگدانوف» معاون وزیر امور خارجه روسیه گفت تعدادی از هیات های معارضان سوری در آینده نزدیک عازم مسکو خواهند شد. بوگدانوف افزود: در بین کسانی که انتظار می رود به روسیه سفر کنند، «خالد خوجه» رئیس ائتلاف مخالفان و «قدری جمیل» رئیس جبهه تغییر و آزادسازی سوریه حضور دارند. وی با بیان اینکه تعداد دیگری از هیات‌های معارضان سوری عازم مسکو خواهند شد، افزود: سفر معارضان سوری شامل دیدارهای جداگانه با هیات‌ها و نمایندگان وزارت امور خارجه روسیه خواهد بود. در چنین شرایطی روزنامه گاردین در مطلبی به ارزیابی عملکرد باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا در زمینه سیاست خارجی پرداخته و آورده است: اوباما مشغول فعال کردن سیاست خارجی خود با ایران و کوبا است اما به نظر می رسد که در سوریه سیاست‌های وی شکست خورده است. این رسانه انگلیسی در ادامه می نویسد: سوریه گرفتار بحران و یکی از بزرگترین پرونده های شکست خورده اوباما است و همکاری میان واشنگتن و مسکو در شورای امنیت درباره پرونده سلاح شیمیایی نظام سوریه یک نمونه بارز درمیان سریال ناکامی های متعدد آمریکا در زمینه سوریه است.
خبر دیگر اینکه رئیس دفتر امنیت ملی سوریه در جریان دیدار با ولیعهد عربستان، پیام بشار اسد را به مقامات سعودی منتقل کرد و از این کشور خواست با متوقف کردن حمایت از تروریست‌ها و تغییر برنامه‌های خود در قبال دولت سوریه، حسن نیت خود را نشان دهند. «علی مملوک» رئیس دفتر امنیت ملی سوریه چندی پیش به ریاض سفر و با «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان دیدار کرد. اسد در پیامی به آنان اعلام کرده است که برای «ابراز حسن نیت» باید اقدامات عملی از خود نشان بدهند. از طرفی یک هفته‌نامه اردنی با اشاره به احتمال دعوت از رئیس جمهوری سوریه برای مشارکت در اجلاس آتی کشورهای عرب تأکید کرد کشورهای عربی چاره‌ای جز برقراری مجدد روابط با دمشق ندارند. هفته نامه اردنی «المجد» به نقل از برخی از منابع خبری اعلام کرد که احتمالا از بشار اسد برای شرکت در اجلاس آتی کشورهای عربی که قرار است ماه مارس آینده در مغرب برگزار شود دعوت به عمل آید. در خبری دیگر مرضیه افخم سخنگوی وزارت خارجه کشورمان با بیان اینکه مسائل دوجانبه و تحولات منطقه‌ای در دستورکار سفر وزیر خارجه به منطقه قرار دارد، گفت: در این سفر درباره طرح جدید ایران برای کمک به رفع مشکل سوریه و ابعاد و آثار نتایج مذکرات هسته‌ای رایزنی می‌شود.
هلاکت ۱۰۰ تروریست
ارتش سوریه حمله ای گسترده در شهر درعا واقع در جنوب این کشور را خنثی کرد و بیش از ۱۰۰ تروریست را به هلاکت رساند. نیروهای مسلح سوریه با یک گروه از تروریست‌ها که قصد انجام حمله به شهر درعا را داشتند،‌ مقابله کرده و صدها تن از آنها را به هلاکت رسانده یا زخمی کردند و از انجام این حمله جلوگیری به عمل آوردند.
در این حال منابع محلی سوری از فرار گروهی تروریست‌های تکفیری وابسته به «جبهه النصره» از ریف قنیطره خبر دادند. عناصر تکفیری وابسته به گروه تروریستی «جبهه النصره» که شاخه رسمی القاعده در سوریه شمرده می‌شود، به صورت جمعی از شهرک «جباتا الخشب» فرار کردند. شهرک «جباتا الخشب» از لحاظ اداری وابسته به استان قنیطره است و در ریف قنیطره در جنوب سوریه واقع شده و به لحاظ نزدیکی به مرزهای سرزمین‌های اشغالی مورد توجه رژیم صهیونیستی قرار دارد.
خبر دیگر اینکه گروه مسلح «ارتش آزاد» اذعان کرد، در جریان درگیری با گروه تروریستی تکفیری «داعش» ۶۵ نفر از عناصرش کشته شدند. در ادامه اختلافات و درگیری‌های مسلحانه بین گروه‌های تروریستی مسلح فعال در سوریه، ریف شمالی حلب در شمال سوریه شاهد درگیری‌های شدید و خونین بین دو گروه تروریستی مسلح «ارتش آزاد» و «داعش» بود. این درگیری‌ها در روستای «ام حوش» در ریف شمالی حلب رخ داد و در جریان آن ارتش آزاد اعتراف کرد که ۶۵ نفر از عناصرش در حمله داعش کشته و دهها نفر نیز زخمی شدند.
در تحولی دیگر جنجال تبلیغاتی‌ که اخیرا علیه خاندان اسد در شهر لاذقیه سوریه به راه افتاده بود، با دستگیری یکی از نزدیکان رئیس جمهوری توسط نیروهای امنیتی پایان یافت. نیروهای امنیتی سوریه سلیمان هلال، فرزند پسرعموی بشار اسد را دستگیر کردند و برای بازجویی و رسیدگی به اتهامات وی به مراجعه قضایی تحویل دادند. گفته می‌شود که سلیمان هلال هنگام رانندگی در شهر لاذقیه که زادگاه بشاراسد و خاستگاه طایفه علوی (اصلی‌ترین حامیان نظام سوریه) است، بر سر رانندگی با یک سرهنگ ارتش به اختلافاتی برمی‌خورد و با بالا گرفتن مشاجره این دو، هلال اسد این نیروی دولتی سوریه را با شلیک گلوله به قتل می‌رساند.
در خبری دیگر گروه موسوم به «دید‌بان حقوق بشر سوریه» از حملات گسترده تروریست‌ها به شهرک‌های شیعه‌نشین «فوعه» و «کفریا» خبر داد که در پی آن ۶۴ نفر شهید یا زخمی شدند. در چنین شرایطی خالد بن محمد العطیه وزیر خارجه قطر اذعان کرد که کشورش به استثنای گروهک جبهه النصره با سایر گروه های تروریستی در سوریه ارتباط و تماس دارد. العطیه با بیان این مطلب، از جبهه النصره خواست از زیر چتر گروهک تروریستی القاعده خارج شده و تلاش خود را بر سوریه متمرکز کند. وی اعتراف کرد که قطر با گروهک تروریستی تکفیری «جنبش احرار‌الشام» در سوریه در حال گفتگو است.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.