تهران، برنده اصلی آتش بس در سوریه

ایال زایسر گفت ایران و روسیه برندگان اصلی آتش بس در سوریه بوده و آمریکا هیچ برنامه و راهبرد خاصی برای آینده سوریه ندارد.

  

به نقل از پایگاه خبری شبکه العالم، "ایال زایسر" استاد دانشگاه تل آویو طی یادداشتی تحلیلی گفت ایران و روسیه برندگان اصلی آتش بس در سوریه بوده و آمریکا هیچ برنامه و راهبرد خاصی برای آینده سوریه ندارد.

استاد دانشگاه تل آویو طی یادداشتی که امروز در وب سایت «اسرائیل هیوم» منتشر شد، با اشاره به اجرایی شدن توافق آتش بس سوریه و تمایل طرف های شرکت کننده در نشست مذاکرات آستانه بر پایدار ماندن این آتش بس، اجرایی شدن چنین مساله ای را به ضرر رژیم صهیونیستی دانست و معتقد است این آتش بس منجر به ناامنی بلندی های جولان خواهد شد.

به نوشته زایس این توافق بخشی از توافق کلی میان آمریکا، روسیه، ایران، ترکیه و اردن بوده که بر اساس آن چهار منطقه تنش زدایی در سوریه شکل گرفته و به این ترتیب میان نیروهای بشار اسد و مخالفین وی فاصله انداخته و همچون دیواری حائل عمل می کند.

وی همچنین در ادامه این مطلب نوشت: هنوز ۲۵% از خاک سوریه در دست بشار اسد قرار دارد که سه چهارم جمعیت این کشور در این بخش زندگی می کنند. همچنین چهار منطقه تحت کنترل شورشیان نیز به وجود آمده که در آینده به طور کلی در اختیار واشنگتن خواهد بود. آمریکا و روسیه طی هفته های گذشته در امان گفتگو کرده و بر سر ترسیم مناطق جغرافیایی تحت کنترل خود به توافق رسیدند تا مناطق جنوبی سوریه همچنان تحت کنترل نیروهای دولت سوریه باقی مانده و مناطق مرزی با اسرائیل در دست نیروهای شورشی قرار داشته باشد.

وی در بخش پایانی مطلب خود می نویسد: بدون شک توافق آتش بس و دور نگه داشتن ایرانی ها از بلندی های جولان یک دستاورد خوب به حساب می آید، اما طول عمر این دستاورد چندان زیاد نبوده و تصویر کلی از سوریه را تغییر نخواهد داد. با توجه به وجود حزب الله در لبنان، تصور حضور و ماندگار شدن ایران در قلب سوریه برای اسرائیل وحشتناک خواهد بود.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.