چرا ولیعهد جدید عربستان دست دوستی به طرف روسیه دراز کرده است؟


محمد بن سلمان

به نظر می رسد روابط مسکو و ریاض در آستانه مرحله جدیدی قرار گرفته و برغم اختلاف مواضع دو کشور، عربستان سعی دارد روابطش با روسیه را گسترش دهد، البته تردیدهایی در مورد ادامه این دوستی وجود دارد.


  

محمد بن سلمان

به نظر می رسد روابط مسکو و ریاض در آستانه مرحله جدیدی قرار گرفته و برغم اختلاف مواضع دو کشور، عربستان سعی دارد روابطش با روسیه را گسترش دهد، البته تردیدهایی در مورد ادامه این دوستی وجود دارد.  روزنامه اینترنتی «گازیتا.رو» در تحلیلی نوشته است: "محمدبن سلمان" ولیعهد 31 ساله عربستان سعودی که به تازگی بعنوان وارث اصلی تاج و تخت در این کشور معرفی شده، اخیرا اقداماتی در جهت گرمی روابط با روسیه برداشته است. او چشمان خود را به روی اختلافات متعدد و جدی با مسکو و همچنین اتحاد دیرین بین عربستان سعودی و آمریکا بسته است و حتی احتمالا قصد دارد از روسیه تسلیحات نظامی خریداری کند.

علت این دوستی غیرمنتظره و نابهنگام را "نیکولای سورکوف" مدیر دفتر شرق شناسی دانشگاه روابط بین الملل مسکو و کارشناس شورای امور بین الملل روسیه برای این روزنامه تشریح کرده است.

محمد بن سلمان دقیقا کسی است که مسئول تعیین سیاست خارجی عربستان و از جمله روابط آتی این کشور با روسیه است. ولیعهد جدید فردی است که به مراتب کمتر از پدرش دارای تمایلات تند و مرسوم در عربستان است و در میان قشر جوان در کشورش محبوبیت دارد. وی طرفدار مدرنیزه سازی کشور، کاهش نقش روحانیت در عرصه سیاسی و همچنین کاهش وابستگی اقتصاد عربستان به نفت است. البته دیدگاه بازتر وی به مسائل مانع از آن نشده که ولیعهد جدید علیه ایران که در ریاض اصلی ترین عامل تهدید خارجی برای حکومت عربستان سعودی تلقی می شود، خط مشی سیاست خارجی شدیدالحنی را به اجرا نگذارد. دقیقا وی بود که تصمیم به دخالت مستقیم عربستان در جنگ داخلی در یمن را گرفته و عملیات نظامی را در این کشور براه انداخته است. گفته می شود که محمد بن سلمان مبتکر اصلی آغاز محاصره قطر در ماه ژوئن به بهانه حمایت دوحه از تروریسم و همچنین نزدیکی روابطش با تهران هم بشمار می رود.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.