همراهِ خاصِ اس۳۰۰های روسی در ایران

رهگیری پرنده‌های پنهانکار با "رادار ۹۶L۶E" دقیق‌تر شد + تصاویر

رادار 96L6E اس 300

"رادار ۹۶L۶E" که یک رادار خاص و مخصوص سامانه‌های موشکی اس۳۰۰ روسیه می‌باشد، امروز رسماً در ایران مشاهده شد و این نشان داد که ایران یکی از مهمترین ملحقات اس۳۰۰ را نیز از روس‌ها دریافت کرده است.  

به گزارش خبرنگار دفاعی خبرگزاری تسنیم، پیش از ظهر امروز اولین فیلم و تصاویر از تست سامانه موشکی اس300 در ایران، منتشر شد. این تست در یکی از میادین تیر قرارگاه پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و در قالب یک رزمایش تحت عنوان "دماوند" انجام شده است.

طبق اعلام قرارگاه پدافند هوایی ارتش، "ارزیابی توانایی سامانه اس300 در درگیری با اهداف دارای سطح مقطع راداری پایین، تهدیدهای بالستیک و بررسی میزان توانمندی تخصصی و عملی افسران جوان قرارگاه پدافند هوایی در به‌کارگیری این سامانه" از اهداف رزمایش دماوند بوده است.

در این رزمایش، سامانه موشکی اس300 روسی با شلیک چند فروند موشک، اهداف متنوعی را در ارتفاع و بُردهای مختلف، با موفقیت هدف قرار داد. در اولین هدف، رادارهای سامانه موشکی اس300 موفق شدند یک فروند موشک بالستیک شلیک  شده توسط نیروهای خودی را شناسایی و رهگیری کنند و سپس با شلیک موشک از سامانه موشکی S300-PMU2، موشک بالستیک منهدم شد؛ امیر اسماعیلی با تأیید این هدف‌گیری دقیق، اعلام کرد که "موشک اس300، موشک بالستیک را تار و مار کرد".


پهپاد جت کرار، یکی از اهداف موشک‌های اس300

دومین هدف هم که یک فروند پهپاد دشمن فرضی بود، توسط رادارهای این سامانه رهگیری و سپس با شلیک دومین موشک از سامانه موشکی اس3000، این هدف نیز با دقت بالایی منهدم شد.

بررسی تصاویر و فیلم‌های منتشر شده از سامانه موشکی اس300، نشان می‌دهد که یکی از ملحقات و تجهیزات مهم سامانه موشکی اس300 که پیش از این در مراسم رژه روز ارتش و یا فیلم‌های بعدی، تصویری از آن منتشر نشده بود، در میدان تیر قرارگاه پدافند هوایی ارتش حضور دارد.

"رادار 96L6E" که یک رادار خاص و مخصوص سامانه‌های موشکی اس300 روسیه می‌باشد، امروز رسماً در ایران مشاهده شد و این نشان داد که ایران، یکی از مهمترین ملحقات اس300 را نیز از روس‌ها دریافت کرده است.

سامانه راداری 96L6E یک سامانه ردیاب برای تمامی ارتفاعات است که برای ردیابی اهداف و محاسبه مختصات سه‌گانه اهداف اعم از سمت، ارتفاع و برد، طراحی و ساخته شده است.


رادار 96L6E در ایران

این سامانه راداری معمولاً در چارت سازمانی گردان‌های سامانه‌های موشکی اس300 نیست ولی روس‌ها به‌دلیل اهمیت بالا و دقت بالای این رادار، از آن به‌عنوان تجهیزات کمکی در سامانه‌های موشکی مختلفی از جمله S300-PMU1 و  S300-PMU2 استفاده می‌کنند، علاوه بر این، روس‌ها از این رادار در سامانه‌های دیگری از جمله Baikal-1E و Senezh-M1E یا در مراکز فرماندهی تسلیحات  رادیوــالکترونیکی Osnova-1E Pole-E نیز استفاده می‌کنند.

پیش از این، روس‌ها از نسخه اول این سامانه راداری که 96L6 نام داشت، در سامانه موشکی S300-PMU بهره می‌بردند که با تولید سامانه‌های موشکی اس300 در مدل‌های PMU2 و اس400، نسخه جدیدتر این سامانه راداری تحت نام 96L6E مورد استفاده قرار گرفته است.


رادار 96L6E در حالت جمع‌شده در روسیه

برد سامانه راداری 96L6E، طبق اعلام روس‌ها 300 کیلومتر است و این سامانه قادر است  به‌طور همزمان 100 هدف را شناسایی و روی اهداف قفل کند. این رادار اطلاعات اهداف پرنده کشف‌شده را می‌تواند از طریق کانال‌های رادیویی یا فیبر نوری در اختیار کاربر (فرمانده) قرار دهد.

این رادار در باند فرکانسی C فعالیت کرده و در حالت استقرار، حداکثر 3 دقیقه زمان می‌برد تا عملیاتی شده و در حالت جمع‌شده نیز، سامانه راداری حداکثر 5 دقیقه زمان می‌برد تا عملیاتی شود.

دریافت چنین راداری از روس‌ها به‌عنوان ملحقات و تجهیزات جانبی اس300، دقت کار رهگیری اهداف پنهانکار را برای اس‌300های ایران، چند برابر بالاتر خواهد برد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.